راهنمای استفاده از دادههای ساختاری (Structured Data)
راهنمای نوشتن داده های ساختار یافته Data structure برای سئوکارها به همراه تصویر قدم به قدم
البته اخیرا گوگل اعلام کرده که متخصصین سئو، از Rich Results Test به جای Structured Data Testing Tool استفاده کنند. بعد از وارد کردن اطلاعات موقعیت مکانی اول، شما یک آکولاد بسته خواهید دید. یک کاما را اضافه می کنیم و سپس تایپ مشابه و ویژگی ها برای موقعیت مکانی ویرجینیا را وارد می کنیم. چون دو ورودی برای ویژگی آدرس داشتیم، ورودی ها را در یک براکت قرار می دهیم. سینا عباسی، مدیر سئو ژاکت، بیش از 7 ساله که بهصورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکند. سینا عباسی با تخصص و تجربهای که در حوزه سئو دارد، نگاه شما را به آموزش سئو در دنیای دیجیتال مارکتینگ تغییر میدهد.
احتمالا تاکنون عبارت های داده های ساختار یافته یا structured data، Schema.org و JSON-LD به گوشتان خورده است. مطمئنا هدف نهایی از چک کردن خطاها این است که کدهای خود را معتبر کنید. نکات عیب یابی بالا باعث می شود که یک متد چک کردن خطای بی نقص را توسعه دهید و به احساس نارضایتی از معتبر بودن نشانه گذاری خود پایان دهید. بعد از اینکه برخی از اطلاعات را تکمیل کردید، ابزار ما نشانه گذاری های فوق العاده را در ابتدا برای صفحه خانگی نشان می دهد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات شرکت خود را در رسانه های اجتماعی، سایر نمایه های شرکت مانند Crunchbase و وب سایت های معتبر در محل خود متحد کنید.
Structured Data با ارائه اطلاعات به شکلی سازمانیافته امکان نمایش بهتر نتایج جستجو و افزایش دید پذیری سایتها را فراهم میآورد. در این مقاله سعی کردیم برای پاسخ به سؤال Structured Data چیست، به معرفی دادههای ساختاریافته و نقش آنها در سئوی سایت بپردازیم. برای استفاده از دادههای ساختار یافته در صفحات سایت، ابزارهایی وجود دارد که اسکریپت موردنیاز را برای شما ایجاد میکنند. دادههای ساختار یافته باعث میشوند صفحه سایت شما در نتایج جستجو به شکل برجستهتری نمایش داده شوند و کلیک بیشتری از کاربران بگیرند. برای بررسی سایت و وجود و یا عدم وجود استراکچر دیتا می توانید از ابزار جت سئو کمک بگیرید.
استفاده از داده های ساختار یافته می تواند اثرات مثبت فراوانی از جلمه بهبود رتبه ها و نمایش چشم نواز SERP به همراه داشته باشد. یکی از مزایای کلیدی استفاده از RDFa این است که می تواند به بهبود بهینه سازی موتور جستجو (SEO) محتوای وب کمک کند. با ارائه ابرداده ساختاریافته در مورد محتوای وب، موتورهای جستجو می توانند مفهوم و مفهوم محتوا را بهتر درک کنند و آن را با پرس و جوهای جستجوی مرتبط با دقت بیشتری مطابقت دهند. با قرار دادن این نشانه گذاری Schema.org در صفحه، موتورهای جستجو می توانند محتوا را بهتر درک کنند و اطلاعات مرتبط مانند عنوان مقاله و نویسنده را در نتایج جستجو نمایش دهند. برای پیاده سازی داده های ساختاریافته در یک صفحه وب، مدیران وب سایت می توانند تگ های مناسب را به کد HTML صفحه اضافه کنند.
Schema.org مجموعه ای جامع از برچسب ها (tags) یا طرحواره ها (schema) را ارائه می دهد که می تواند برای توصیف انواع مختلف محتوا در یک صفحه وب استفاده شود. این طرح شامل ویژگیها یا ویژگیهایی است که اطلاعات بیشتری درباره محتوا، مانند نام، توضیحات، تصویر، قیمت و غیره ارائه میدهند. FOAF یا یک پروژه مبتنی بر RDF است که برای توصیف افراد، ارتباطات آنها و فعالیتهایشان در وب استفاده میشود. این استاندارد امکان ایجاد شبکههای اجتماعی توزیعشده را فراهم میکند. FOAF میتواند برای سایتهای شخصی، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای حرفهای مفید باشد.
بهتر است صفحات شما دارای structured data یا اطلاعات ساختاریافته باشند تا در بهبود صفحات به شما کمک شود و گوگل بتواند بهتر صفحات شما را تشخیص دهد. در ادامه این مقاله، باهم بررسی میکنیم که اطلاعات ساختار یافته (structured data) چیست و چگونه کار می کند. دوم اینکه انواع مختلفی ار داده ها توسط موتورهای جستجو قابل استخراج است که در قالب یک قطعه کوچک محتوایی در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. به عنوان نمونه سایت Betty Crocker حاوی داده ساختار یافته در رابطه با زمان مورد نیاز برای طبخ و مقدار کالری آن است. زمانی که گوگل این صفحات را در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد این اطلاعات نیز همراه آن نمایش داده می شوند که باعث می شود این صفحات بیشتر مورد توجه کاربر قرار گیرد. برای این کار گوگل باید محتوای همه صفحاتی را که ایندکس میکند، به طور دقیق درک کند.
با تعبیه ابرداده RDF در اسناد HTML، RDFa موتورهای جستجو و سایر برنامه ها را قادر می سازد تا محتوای صفحات وب را بهتر درک کنند. برای پیاده سازی نشانه گذاری Schema.org در یک صفحه وب، مدیران وب می توانند تگ های مناسب را به کد HTML صفحه اضافه کنند. این طرح را می توان با استفاده از فرمت های JSON-LD، RDFa یا microdata اضافه کرد. ابزارهای متعددی در دسترس هستند، مانند راهنمای نشانه گذاری داده های ساخت یافته گوگل ، که می تواند به تولید کد لازم کمک کند. این زبان میتواند محتوایی که در صفحه وجود دارد را برای موتورهای جستجو معنا کرده و ارتباطی که در میان لغات وجود دارد را به خوبی شناسایی و مشخص کند. با استفاده از xml این امکان را دارید تا صفحات و موجودیت مختلف صفحات را تگگذاری کرده ولی معنای آنها را نمیتوان بیان کرد.
Structured Data مناسب برای موبایل را هم میتوانید در گالری جستجوی تبلیغات در گوگل ببینید. همینطور تعدادی از پرکاربردترین Reach Result را در مقاله دیگری از منتوریکس میتوانید ببینید. در این مثال، ما از فرمت JSON-LD برای گنجاندن نشانه گذاری Schema.org برای مقاله استفاده می کنیم. ویژگی @context، زمینه طرحواره را مشخص می کند که در واژگان Schema.org تعبیه شده است. ویژگی @type نوع محتوایی را که ما علامت گذاری می کنیم مشخص می کند که در این مورد یک مقاله است.
گوگل از فرمتهای JSON-LD ،Microdata و RDFa پشتیبانی میکند، اما JSON-LD را ترجیح میدهد زیرا پیادهسازی و نگهداری آن آسانتر است. دادههای ساختاریافته را با استفاده از قالب انتخابی به صفحه وب خود اضافه کنید. میتوانید از ابزارهایی مانند Data Highlighter یا Structured Data Markup Helper برای تولید کد دادههای ساختاریافته برای صفحه خود استفاده کنید. همچنین اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده میکنید، میتوانید از افزونهها برای ساخت و بررسی دادههای ساختار یافته استفاده کنید. شایان ذکر است که اگرچه داده های ساختاریافته می تواند برای سئو مفید باشد، اما تضمینی برای بهبود رتبه بندی نیست.
همچنین اجرای آن ساده ترین روش است زیرا نیازی به "تگ زدن" درفایل HTML نیست، همانطور که در سایر فرمت های داده ساختار یافته وجود دارد. در عوض، شما JSON-LD را به عنوان یک کد بزرگ اضافه می کنید که به Google می گوید ، "سلام ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد آن بدانید." شما عناصر HTML را در صفحه علامت گذاری می کنید، نه اینکه مارک را در یک بلوک بزرگ مانند JSON-LD ارائه دهید. این احتمالاً کم استفاده ترین نحو schema است، اما هنوز هم گاهی اوقات با آن روبرو خواهید شد، زیرا این همان چیزی است که برچسب های متا Open Graph Facebook بر اساس آن ساخته شده است. از آنجا که داده های ساختاریافته به گوگل کمک می کند تا صفحات شما را بهتر بفهمد، بنابراین ممکن است به آنها کمک کند تا در جستجو مرتبط تر ظاهر شوند.
گوگل نیز استفاده از JSON-LD را برای پیادهسازی Structured Data توصیه میکند، زیرا این فرمت را راحتتر پردازش میکند. میکروفرمت ها کدهای ویژه ای را در اختیار ما قرار می دهند تا به موتورهای جستجو کمک کنیم تا مطالب بسیار خاص و پیچیده را بررسی و درک کنند. این کدها نه تنها به موتور جستجو کمک می کنند تا محتوا را دقیق تر درک کنند، بلکه همچنین به آنها کمک می کنند ویژگی های خاص محتوا یک صفحه را نیز در نظر بگیرند. امروزه وب سایت ها کار سختی در پیش دارند، چرا که باید به انسان ها و ربات های جستجوگر همزمان خدمت رسانی کنند. بخش مهمی از این کار را می توان با استفاده از داده های ساختار یافته انجام داد.
از آنجا که دادههای ساختار یافته اساس بسیاری از پیشرفتهای جدید در دنیای سئو (مانند جستجوی صوتی) را تشکیل میدهند، به زودی شاهد اتفاقات بیشتری خواهیم بود. برای درک بهتر، تصور کنید وب سایتی دارید که پر است از دستور پخت انواع غذاها. اگر Structured Data را به صفحه یک دستور پخت غذا اضافه کنید، نتیجه در صفحه نتایج جستجو تغییر میکند و «غنیتر» از نتایج دیگر خواهد بود. دقیقا به همین دلیل است که ما این نتایج را نتایج جستوجوی غنی Rich Results مینامیم که قبلترها به آنها ریچ اسنیپت Rich Snippets گفته میشد. با اضافه کردن استراکچرد دیتا در واقع دارید صفحهای از سایتتان را به شکلی قابل فهم برای موتور جستجو توضیح میدهید. برای این کار باید به صفحه سایتتان کدهای استانداردی اضافه کنید و اینجاست که schema.org وارد بازی میشود.
Structured Data به موتورهای جستجو این امکان را خواهند داد تا علیرغم اینکه بتوانند در میان وبسایت ها عملیات خزش را انجام داند، بتوانند به خوبی محتوایی که در وبسایت ها وجود دارد را نیز درک کنند. جستوجوی معنایی به جای تمرکز روی پیدا کردن صفحهای صرفا سازگار با کلمات کلیدی، روی معنای پشت آن کلمات کلیدی جستوجو شده تمرکز میکند. مثلا اینگونه است که وقتی شما مثلا سوالی را گوگل میکنید یک اسنیپت به عنوان جواب به نمایش در میآید. این درک بهتر سوال شما به خاطر وجود دادههای ساختاریافته در آن صفحه است. داده های ساختار یافته به کدهایی گفته می شود که دارای فرمت مشخصی هستند و به گونه ای نوشته می شوند که قابل درک برای موتورهای جستجو باشند.
به علاوه از آنجا که اطلاعات بیشتری را هم در اختیار کاربران میگذارد، تعامل بیشتری با آنها برقرار کرده و در نهایت احتمال اینکه کاربر روی این نتیجه جستجو کلیک کند، بیشتر میشود. در حالی که انواع مختلفی از داده ساختاریافته وجود دارد، همه آنها به صورت یک تکه کد در سایت قرار میگیرند. هرکدام میتوانند با استفاده از داده ساختاریافته به شکلی متمایز در نتایج جستجو نمایش داده شوند. برای مثال اگر شما یک سایت در مورد سئو داشته باشید، احتمالا در آن صفحاتی دارید که مقالات مختلف سئو را منتشر میکنید. اگر برای مقالات، دادههای ساختار یافته را اضافه کنید، نحوه نمایش صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل تغییر میکند.
شما همچنین می توانید از ابزارهای سئو مانند Yoast برای داده های ساختار یافته استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای میکروفرمتها این است که با طیف گستردهای از برنامهها و خدمات تحت وب، از جمله موتورهای جستجو، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و سایر برنامههای پردازش داده سازگار هستند. با استفاده از میکروفرمت ها، توسعه دهندگان وب می توانند اطمینان حاصل کنند که محتوای آنها به راحتی قابل کشف و استفاده توسط این برنامه ها است. Schema.org پر استفاده ترین فرمت است و توسط موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پشتیبانی می شود. اول اینکه اطلاعاتی که توسط داده ساختار یافته ارایه می شوند برای موتورهای جستجو به راحتی قابل درک هسند و آنها را قادر می سازد که داده ها را به درستی نشان دهند.
استراکچر دیتا برای سئو اهمیت دارد زیرا کار گوگل را برای فهمیدن موضوع و محتوای صفحه یا سایت شما راحتتر میکند. گوگل نیاز دارد بفهمد هر صفحه از وب، چه موضوعی دارد و محتوای آن چیست، تا بتواند آن را در جای درستی از نتایج جستجو نمایش دهد. این مستندات توضیح میدهد که کدام ویژگیها برای اطلاعات ساختاریافته (structured data) با معنای خاص برای گوگل مورد نیاز، توصیهشده یا اختیاری هستند. صفات و موضوعات بیشتری در schema.org وجود دارد که توسط سرچ گوگل مورد نیاز نیستند. آنها ممکن است برای سایر موتورهای جستجو، خدمات، ابزارها و پلتفرمهای دیگر مفید باشند.
البته ابزارهای متنوعی نیز برای این کار وجود دارند مانند Google Webmaster Tools، ابزارهای Bing و سرویس هایی مانند سرویس schema.org. در صفحه بعدی می توانید بر اساس نوع داده ای که انتخاب کرده اید اطلاعات مربوط به تگ های آن را در پنجره سمت راست وارد کنید. با کلیک بر روی گزینه Add missing data می توانید تگ های مورد نیاز اضافه کنید. در زیر نشان داده شده که چگونه یک داده ساختار یافته از طریق گوگل وب مستر ایجاد می شود. و یا اطلاعات بیشتری را می توانید بصورت خلاصه در کنار نام آن مشاهده کنید، از جمله این اطلاعات خبرهای لحظه ای در رابطه با آن کسب و کار است. در این مقاله سعی کردیم و تعریف دقیقی از داده های ساختار یافته ارائه دهیم.
شما می توانید با استفده از schema.org کدهای مرتبط با صفحه خود را بیابید. به عنوان مثال اگر شما فروشنده تی شرت در وب سایت خود هستید، می توانید رنگ ها و سایز های قابل ارائه آن تیشرت را به صورت داده های ساختار یافته قرار دهید. می توانید این سایت را با دقت کنکاو کرده و داده های ساختار یافته مرتبط را بیابید. دوم اینکه اطلاعاتی که از طریق داده های ساختار یافته ارائه میشوند توسط موتورهای جستجو به راحتی قابل درک و شناسایی هستند و موتوهای جستجو این امکان را دارند تا به درستی دادهها را نمایش دهند. اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید، می توانید با بهره بردن از پلاگین ها، داده های ساختاری متنوعی را به صفحات اضافه کنید. به عنوان مثال با استفاده از این پلاگین ها می توان به آسانی داده های ساختاری مرتبط با مکان فروشگاه را در صفحات قرار داد.
می توانید از کدهای اسکیما برای نشان دادن سال ساخت، اسم بازیگران، درصد رضایت کاربران از این فیلم و… استفاده کنید. یکی از مزایای کلیدی میکروفرمت ها این است که پیاده سازی آنها ساده و آسان است. توسعه دهندگان وب می توانند به سادگی چند ویژگی اضافی به تگ های HTML موجود اضافه کنند تا متادیتای میکروفرمت را نشان دهند، بدون اینکه نیازی به یادگیری زبان نشانه گذاری یا نحو جدید داشته باشند. RDFa (Resource Description Framework in Attributes) یک زبان نشانه گذاری است که برای جاسازی ابرداده های قابل خواندن ماشین در مورد محتوای وب در اسناد HTML، XHTML و XML استفاده می شود. این به عنوان راهی برای ایجاد آسانتر محتوای وب توسط موتورهای جستجو و سایر برنامههای پردازش داده طراحی شده است.
استفاده از GoodRelations میتواند به بهبود نمایش محصولات در نتایج جستجو و افزایش دید پذیری فروشگاههای آنلاین کمک کند. دادههای ساختار یافته به موتورهای جستجو این امکان را میدهند که محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند. این درک به معنی این است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو میتوانند محتوای صفحه شما را دقیقتر و بهتر مرتبط با جستجوهای خاصی که انجام میشود، نشان دهند. با تشکر از همکاری متقابل بین گوگل، مایکروسافت، یاهو و یاندکس، ما کتابخانه ای از فیلدها داریم که می توانیم برای برجسته کردن و تعریف درست اطلاعات یک صفحه وب از آن ها استفاده کنیم. با استفاده از ساختاری دیتا یا Structured Data می توانیم اعتماد موتورهای جستجو را کسب کنیم (به عنوان مثال با درک بهتر محتوای صفحه).
کاربری که به دنبال تاییدیه گرفتن از این دانشگاه است دیگر نیازی نیست که وارد خود سایت شده و دنبال این مطلب بگردد، به محض دیدن لینک به راحتی وارد قسمت مورد نظر خود خواهد شد. چقدر عالی است؟ آن ها اطلاعاتی در مورد وبسایت و یک صفحه خاص ایجاد کردند و سپس یک ارتباط بین این دو ساختند. برای نشانه گذاری ساده مانند این خوب است، اما مدیریت آن برای برنامه های پیچیده بسیار نامرتب و تقریباً غیرممکن است. برخی از افزونه های جستجوگرها از Microdata برای تولید نشانه گذاری طرح شما استفاده می کنند و کار را برای شما انجام می دهند. RDFa از برخی جهات شبیه به microdata و JSON-LD است که سایر زبانهای نشانهگذاری هستند که برای جاسازی ابرداده در اسناد HTML استفاده میشوند. با این حال، RDFa نسبت به این زبانها انعطافپذیرتر و رساتر است، زیرا ساختارها و روابط فراداده پیچیدهتری را ممکن میسازد.
بنابراین اهمیت Structured Data بسیار زیاد است و باید در صفحاتمان از آنها استفاده کنیم. با گسترش جستجوی صوتی، موتورهای جستجو به دادههای ساختار یافته نیاز دارند تا بتوانند به سرعت و با دقت به سوالات صوتی پاسخ دهند. دادههای ساختار یافته به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک میکنند تا نتایج دقیقتری را برای جستجوهای صوتی و طولانیمدت ارائه دهند. برای انجام چنین کاری با ابزار گوگل، صفحه ای از وب سایت را در اختیار ابزار Helper قرار دهید و بر روی المان های صفحات مختلف تگ های مورد نظرتان را اضافه کنید. زمانی که تگ گذاری به پایان رسید، ابزار Data Markup Helper نمونه کدی در قالب HTML را همراه با داده نشانه گذاری ایجاد می کند. اول اینکه انواع زیادی از داده های ساختار یافته از طریق موتورهای جستجو قابل استخراج خواهند بود که در قالب یک قطعه محتوایی کوچک امکان نمایش در صفحات نتایج جستجوی شما را دارد.
Structured data یا داده های ساختار یافته اطلاعاتی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند نسبت به یک سایت دید بهتری داشته باشند. به عبارت دیگر دادههای ساختاریافته راهی برای این است که موتورهای جستوجو سایت شما را آسانتر درک کنند. برای توصیف سایت خود به این موتورها نیاز به واژگانی دارید که نمایانگر محتوای سایتتان باشد آن هم به نحوی که این موتورها توانایی درکش را داشته باشند. به کمک این دادهها میتوانید به گوگل یا بینگ کمک کنید که بتوانند صفحه شما را تجزیه و تحلیل کنند. در نتیجه میتواند تاثیر مستقیمی در نرخ کلیک و بهبود CTR شما داشته باشد.
این ساختار اطلاعات، با استفاده از کدهای خاصی به صفحات HTML اضافه میشود و به موتورهای جستجو کمک میکند تا ماهیت و ارتباط بین دادهها را به درستی تشخیص دهند. با بهرهگیری از Structured Data، وبسایتها میتوانند جزئیات بیشتری درباره محتوای خود مانند نوع محتوا، نویسنده، تاریخ انتشار و سایر اطلاعات مرتبط ارائه دهند. ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیف اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب سایت ها استفاده می شود. این داده ها که به کد HTML سایت اضافه می شوند، به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند. کلمه SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page میباشد و همانطور که از نامش پیداست نتایج جستجوی یک کلمه خاص در موتورهای جستجو می باشد. دادههای ساختاریافته (Structured Data) راهی برای ارائه سرنخهای صریح در مورد معنا و محتوای یک صفحه سایت برای گوگل با استفاده از قالب ارائه اطلاعات استاندارد است.
ما همچنین از ویژگی class برای نشان دادن ویژگیهای مختلف شی، مانند نام شخص (fn)، آدرس ایمیل (email) و سازمان (org) استفاده میکنیم. میکروفرمت ها از جهاتی شبیه سایر فرمت داده های ساخت یافته مانند RDFa و JSON-LD هستند. با این حال، میکروفرمتها در قابلیتهای خود محدودتر هستند و عموماً برای ساختارهای فراداده سادهتر استفاده میشوند. در اینجا چندین ویژگی را برای توصیف مقاله گنجانده ایم، از جمله عنوان، تصویر، تاریخ انتشار، تاریخ اصلاح، نویسنده، ناشر و توضیحات. همچنین یک سازمان برای توصیف ناشر، از جمله نام و لوگو، اضافه کردهایم. داده ساختار یافته از کدهای HTML استفاده می کند، لذا باید از شخصی استفاده کنید که با کد نویسی آشنا باشد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری